31 decembra 2007

Pripovidka 2007


Moja babka mala deväťdesiatštyri rokov, keď zomrela. Myslím, že sa v našej rodine takého veku zatiaľ nikto nedožil. V tomto zmysle je teda zakladateľkou tradície. Dúfam, že ja budem jej verným pokračovateľom.



Prvé tri roky svojho života som strávil väčšinou u nej. A potom i každé prázdniny. Na dedine, v dome pod lesom. Na tie roky si málo pamätám, ona si však pamätala. Bola to jedna z mála vecí, na ktoré si na sklonku svojho života ešte spomenula. Som nevýslovne rád, že k týmto jej spomienkam som patril aj ja.

Vždy pri návšteve som sa však dočkal privítania: "Synačku, Marošku, ta to ty?"
"Ja, babo, ja."
"A to ty dze teras byvaš?" - tu už jej pamäť zlyhávala. Veď načo si zaťažovať hlavu nepodstatnými údajmi?

Zato ja si pamätám. Aj vďaka tomu, že mi predtým moje lapajstvá z detstva tak často pripomínala, až som sa ich naučil naspamäť a pamätám si ich tak, ako som si ich predstavoval pri jej rozprávaní.

Ale na čo určite nezabudnem a čo som naozaj zažil a prežil, boli večerné rozprávky - pripovidky. Zaliezol som k babke pod obrovskú perinu a ona vždy začala tou istou pripovidkou. Dnes viem, že to bola zvučka, pre dnešné deti už jingle, pre ešte menšie detičky džingel:

«jingle»

Pripovidka, pripovidka,
vysrala śe do korytka.
Kto chce pripovidku sluchac,
muśi korytko vyčuchac.

Potom som mal vždy na výber, ktorú som chcel počuť. Medzi moje obľúbené patrila aj táto veršovaná:



PRIPOVIDKA



Dzeci, dzeci, dze vam mac?
Pošla na jaročok prac.

Co vam zochabila?
U harčičku mlička.

Dze toto mličko?
Ftačky vypili.

Dze tote ftačky?
Do lesa odleceli.

Dze tot les?
Śekerka zrubala.

Dze tota śekerka?
Do pomijov spadla.

Dze tote pomije?
Śvine pojedli.

Dze tote śvine?
Ľudze pobili!

Dze tote ľudze?
Už poumirali.

Dze ich hrob?
S travu zaros!

Dze tota trava?
Dzivka zožala.

Dze tota dzivka?
Už śe odala.

Dze jej muž?
Umar už!


Možno si niekedy spomeniem na nejakú inú pripovidku. Potom vám ju prerozprávam. Na dnešný posledný deň v roku to už však stačí. Nech sa ďalej každý baví sám ako vie a užije si posledné hodiny tohto roka vo veselosti a zdraví. A práve takisto aj po celý ďalší rok.

Maroško

Poslať na vybrali.sme.sk Poslať na vybrali.sme.sk

15 x komentované:

baobab vraví...

maroško, pekne si sa rozlúčil so starým rokom...a do nového Ti želám všetko dobré a veľa dobrých nápadov.

Blueska vraví...

Tak to bolo dobréééé.
Také pripovidky, to by som aj ja bola rada počúvala. No babku ani dedka som si veľmi neužila.
Teším sa na ďalšie pokračovania, dúfam, že už čoskoro.
Šťastný nový rok!
Veľa lásky a zdravia Maroško.

Anonymný vraví...

Marosko, zelam Ti uspesny novy rok 08, zdravie, stastie, lasku :))
P.S.Nemala babka dake vestecke schopnosti?hehe, ta pripovidka pripomina vyhovorky z kauz Horizont, BMG atd...:))

Maroško vraví...

Ďakujem vám, moji milí traja čitatelia za pekné želania.

baobab:
Nápady by aj boli. Len nálada niekedy chýba.

blueska:
Niečo už mám pripravené, pokračovanie bude.

sas:
Moja babka mala také veštecké schopnosti, ako všetok slovenský ľud. Ale ako to už býva, nikto si z rozprávok nechce zobrať ponaučenie. Každý chce počúvať len rozprávky...

germa vraví...

Maroško, to aj moja baba mi takéto hutorila a starká stredoslovenská rozprávala:)
Juuuuuuuuuuj, bodaj by si sa dožil takého krásneho veku pri plnej sile a zdraví. Od srdca praje germa

Maroško vraví...

Ďakujem už všetkým svojim štyrom čitateľom :-)
germa:
Veď práve o to zdravie a silu ide. Aj mnohí rokmi mladší sú častokrát celý život na invalidnom duševnom dôchodku!
Ale tvoje želanie si beriem za svoj dlhodobý záväzok. Ďakujem!

Anonymný vraví...

tak tato pripoviedka je jak z môjho detstva"vyrečovana"...len u nas je to: "Dzeci,dzeci,dze vaša mac? Išla na jarek pokrovce rajbac...A co vam nehala? V harenčku mlečko....."
A budem piatou čitateľkou.Všetko dobré v novom roku.

alenka vraví...

ta to bars šumna pripovidka :-)

Maroško vraví...

evelyna:
Vítam ťa a ďakujem ti za blahoželanie i komentár.
Som rád, že si potvrdila ľudovosť tej pripoviedky svojou verziou.

alenka:
Vítam ťa a takisto ti ďakujem. Skúsim si spomenúť i na iné pripovidky.

femma vraví...

...tak takéto človečinky sú balzamom pre moju dušu:-)
čítam tu čosi o pokračovaní - tak sem s ním:-))
želám šťastný rok 2008!

w-abt vraví...

Príklady priťahujú, mám číslo osem... Nie že by som tu bol prvýkrát, ale vtedy som nemal čas na vlastné "pripovidky". Vlastne ani teraz nemám čo povedať, len som sa chcel dať započítať.. Uznáš mi to ako zápočet ...?
.
Keď som bol malý, čítal som raz jednu knihu vo Východnom nárečí napísanú... Bolo to síce veľmi ťažké čítanie pre chalana zo Západu, ale dodnes si spomínam, ako ma to vtedy pritiahlo. Bohužiaľ, neskôr sa mi už tú knihy nepodarilo objaviť.
.
Bola to už vtedy stará kniha, originálne zápisky "pripovidok" pozbieraných hlavne na Východnom Slovensku. Možno bol autorom Dobšinský, ale to už neviem iste...

Maroško vraví...

femma:
... že človečinka! Zneje mi to trochu ako kuracinka - tá je občas tiež balzamom na moju dušu (i telo). Bude aj pokračovanie, keď som sa už neprozreteľne preriekol. Aj keby som tie pripovidky musel vymyslieť sám...

wabt:
Samozrejme ti udeľujem zápočet - wabt ôsmy.
Tú knižku by som si rád prečítal. Nespomenieš si aspoň na jej názov alebo detail, podľa ktorého by sa dala identifikovať?

Silviah vraví...

:-)Šumne veselé.
Všetko naj v roku 2008.

janzel22 vraví...

Maroško, tvoj článok sa mi páčil a okrem toho som východniarka. Najkrajšie na ňom je, že si si na starú babku spomenul. Nemusí mať miery missky, aby na seba upútala pozornosť, stačí jej múdrosť. V dnešnej dobe sa uznávajú iné hodnoty, je mi to ľúto. Aj starší ľudia dokážu byť krásny - svojim vnútrom. Do tejto vek.kateg. ešte nepatrím,ale tieto hodnoty si cením aj v svojom osobnom živote. Veľa šťastia a kreativity.

Maroško vraví...

janzel22:
Ďakujem. Si dobrá baba. Myslím, že z Teba bude aj dobrá babka. Len to nemusí byť veľmi skoro....-)

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License.