22 júna 2007

Vredy zdravovedy III


Predovšetkým chcem zdôrazniť, že nemám absolútne nič proti ženám. Práve naopak. Ženy mám rád, mám ich dokonca ešte radšej ako mužov. Mám ich tak rád, že s jednou som sa aj oženil.

Priznám sa, že ma už unavujú všetky tie propagandistické reči o škodlivosti akejkoľvek potraviny, ktorú si dovolím vložiť do úst. Mám už dosť rokov na to, aby som si pamätal, čo všetko už bolo zdraviu škodlivé:


Keď som bol malý, ešte to celkom šlo. Masovokomunikačné prostriedky ešte neboli tak masovokomunikačné, a tak som si jedol, čo mi chutilo. S rozmachom technológií v tejto oblasti som však časom zistil, že vajíčka, ktoré tak zbožňujem na akýkoľvek spôsob, okrem uvarenia natvrdo, sú strašne škodlivé, lebo obsahujú veľa cholesterolu. Tak ma to rozčúlilo, že som prestal čítať noviny.

Neskôr som sa však z rozhlasu dozvedel, že mliečne výrobky sú síce zdravé, ale mlieko v žiadnom prípade! Mliečko je určené výlučne pre maličké detičky, ktoré ešte nemajú zúbky a nemôžu hryzkať drahšie potravinky, ktoré by im nakúpili jeho rodičkovia.

Potom mi znechutili chlieb s bravčovou masťou, v našich zemepisných šírkach so šmaľcom, pretože je to čistý tuk! A z tuku sa predsa priberá!

O čosi neskôr boli celoplošne zakázané bifteky, pred pár rokmi aj celé kravy, ktoré nemali zdravotný preukaz. Keď som sa po spoločensko-pohraničnom uvoľnení dostal do podniku s biftekom, trvalo mi pár mesiacom, kým so dohnal niekoľkoročnú biftekovú abstinenciu. Zaujímavé, že tí ľudia, čo bifteky v tej ich kapitalistickej cudzine celý život jedli, to bez akejkoľvek ujmy prežili do vysokého veku.

Minister zdravotníctva ma z cigaretových krabičiek dovtedy varoval, ako fajčenie škodí zdraviu, až som si prestal kupovať cigarety a po devätnástich rokoch nerestenia prestal fajčiť. Niežeby boli cigarety potravinou, ale chutili mi a nakoniec sa doteraz predávajú v každom obchode s potravinami. V krajnom prípade by sa tu ešte dal zaradiť žuvací tabak. Len si neviem predstaviť, kto by ho hltal. Ale uznávam, že akokoľvek je moja predstavivosť veľká, predsa len môže mať medzery.

Voda z vodovodu – v žiadnom prípade! Chlór, fluór, vodný kameň! Bŕŕŕ!!!

A doteraz si všetky médiá s chuťou zgustnú na vtáčej chrípke. Ministerstvo kontra chovatelia, Spoločnosť na ochranu vtáctva kontra poľovníci a vystavovatelia.

S odstupom času som sa ale zakaždým dozvedel, že:


- cholesteroly sú vlastne dva – jeden dobrý a jeden zlý. Ako v rozprávke.
– mlieko je predsa len zdravé, lebo naozaj obsahuje dôležité výživné látky nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Len sa nesmie piť ako voda, ale jesť, pretože je to vlastne potravina.
– bravčové mäso a tuk nie sú až také nezdravé, lebo obsahujú antioxidanty, či čo.
– kravy nie sú až také nebezpečné, ak chodia pravidelne na lekárske prehliadky a ak ich zavčasu v mladom veku zabijeme, kým sa u nich nejaká šialenosť prejaví.
– fajčením fajky, prípadne cigary človek relaxuje, odbúrava stres a spoločensky je to dokonca akceptované tak, že pre fajčiarov sú vytvorené zvláštne priestory v spoločenských budovách. Keby bolo fajčenie také škodlivé, zakázali by ho predsa ako bifteky, nie?
– minerálky nie sú až také zdravé, ako by mali byť. Chlór je jedovatý, fluór vo väčšom množstve tiež môže uškodiť. Najlepšie minerálky sú tie, ktoré obsahujú minimum minerálov. Sodík, vápnik, horčík len v primeranom množstve! Aby som si nosil do obchodu prenosné laboratórium. Takže nakoniec predsa len obyčajná voda z vodovodu...
– asi sme už doviezli dosť kurčiat z ľudovodemokratickej Číny. Treba dať príležitosť aj normalizovaným eurododávateľom. Či už vtáctva, alebo vakcín proti chrípke.

Už mám toho dosť! Celú túto kampaň som poňal radšej po svojom. Ako obvykle. A tento svoj uhoľ pohladu ponúkam aj vám. Hádam sa len kvôli nejakej vtáčej chrípke nerozvediem?!


Vtáčia chrípka

Vtáčou chrípkou ohrození
sú aj ľudia, najmä ženy!

Ide hlavne o tie sliepky,
čo púšťajú vtákov z klietky.

Poslať na vybrali.sme.sk Poslať na vybrali.sme.sk

10 x komentované:

germa vraví...

moja reč a to zakončenie nemá chyby :)

w-abt vraví...

Áno, záver je peknou bodkou.......

Anonymný vraví...

Hlúpy článok. A nebezpečný. Keby vám umrel niekto z rodiny na rakovinu kvôli fajčeniu, kto vie, či by ste sa aj potom nazdávali, že fajčenie je vlastne neškodné.

Že je zlý a dobrý cholesterol? Áno, a napísali ste, ktorý z nich obsahujú vajcia? Vo vajciach podľa portálu cholesterol.sk pôsobí ako ochranný faktor lecitín. Vďaka nemu je dovolené jesť dve-tri vajcia týždenne. Nie viac.

S niektorými vecami možno súhlasiť (minerálky vs. vodovod), ale zavádzajúci, manipulatívny zvyšok môže byť nebezpečný. Za všetky odcitujem jednu vetu, ktorá nemá obdoby. "Keby bolo fajčenie také škodlivé, zakázali by ho predsa ako bifteky, nie?" Ani neviem, či má zmysel sa k tomu vyjadrovať. Stačí sa pozrieť na štatistiky chorôb priamo súvisiacich s fajčením.

Ak bol článok myslený ako fejtón, prosím. Ale bolo by vhodné to tam uviesť. Niekto by to totiž mohol zobarať vážne.

Lev bez hrivy vraví...

Ad element existencie: To je teraz taká móda, že keď je niečo myslené vážne a potom sa ukáže, že je to blbosť, tak stačí označiť to za fejtón a fičí sa ďalej?

Anonymný vraví...

Lev bez hrivy: neviem, aká je teraz móda, nezaoberám sa ňou. Špekuloval som, pretože sa mi nechcelo veriť, že to bolo myslené vážne.

baobab vraví...

V istom veku, nabetón,
nechcú vtáky z klietky von:-)

sas vraví...

Marosko, ja som tu uz bola, ale nemala som cas pisat, takze teraz sa rozpisem... :)))

Element, neber vsetko tak smrtelne vazne, co Marosko napisal. Inak suhlasim s tebou, fajcenie je fakt nechutnost a nielen zo zdravotneho hladiska. Krom toho, Marosko pise, ze uz prestal fajcit.
A o vajciach, mineralkach, mase a (aj)roznych Eckach bolo publikovanych tolko protichodnych informacii, ze bezny clovek sa v tom moze len tazko orientovat.Najma preto, ze clanky publikovane z roznych uhlov pohladu su malo presvedcive, resp. len konstatuju iste nazory bez dokazov.
Cholesterol je stale cholesterol, teda ta ista zlucenina, takze nemoze byt zly a dobry. Zavisi ale od lipoproteinov, ktore clovek ma ako bude s cholesterolom nalozene.
Ludia, ktorí maju (geneticky) viac HDL (high density lipoproteins)
nemusia mat obavy z jedenia vajec a masa, resp. z cholesterolu, pretoze HDL ho dopravi do pecene a vysporiada sa s nim. Ludia, ktori maju malo HDL, ti veru na tom dobre nie su. Tym bude vdaka viazaniu sa cholesterolu na LDL sarapatit na cievach. Bude sa tam tvorit cholesterolovy "plát" - taky hnusny sopel, co sa usadzuje po ich obvode. To zvysuje tlak, znepruznuje cievy. Takze s tymi vajcami bacha, predsa len. Vela ludi nevie, aký obsah TAG, HDl a LDL je v ich krvi.
Asi takto chapem Maroskove slova, suhlasim s nim, pretoze tam citim, ze vravi akoby - vsetko s mierou-

Tiez sa mi pacilo to zakoncenie, Maarosko :)))

Maroško vraví...

sasanka:
Predstavujem si ťa, ako rečníš na súde pred veľkou porotou a široko rozkladáš rukami... :-)
Ty vieš tuším lepšie, ako som to myslel, ako ja sám. Si už ako moja manželka. :-)
Asi kvôli tvojej skvelej obhajobe ešte niečo provokatívne napíšem. :-))

Ďakujem.

motýľ vraví...

Pred velkou porotou? :)) by asi slovka nevyriekla :))
Marosko, myslim, ze to sa v nej skor prejavil ucitelsky syndrom,ziskany pocas tohto roka.
Pochopil som to o cholesterole, iba neviem co je TAG?
Marosko, nahodis dalsie vredy? Mozno o ministrovych by sa zislo :))

maxim vraví...

maroško, zasmial som sa aj na článku, aj na diskusiii :-p
štátnu kasu najviac plnia dane z alkoholu, tabakových výrobkov, benzínu a nafty..
pomôžu abstinenti, nefajčiari, bicyklisti a pešiaci zlepšiť naše školstvo, zdravotníctvo...?
tento môj diskusný neberte ako fejtón, ale žart:-))

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License.